OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Slovenský MEGADETH? Ťažko povedať, do akej miery je z dnešného pohľadu toto pomenovanie presné, ale aj s niečím takým sa operovalo v tom všeobecnom ošiali okolo kapely MEPHISTO. Štyria mladí muži z Nových Zámkov vtedy v prvej polovici deväťdesiatych rokov naozaj poriadne rozvírili už aj tak dosť búrlivé vody slovenskej metalovej scény.
Album „Eternal Dreams” priniesol v roku 1994 inteligentnú thrashmetalovú muziku, ktorá stavala do pozoru nielen šéfredaktora bájnej pirátskej mutácie Metal Hammeru na území Česka a Slovenska. Práve od jeho nadšenej recenzie a rozhovoru v jednom z prvých čísel lesklého metalového magazínu vyrobeného v Košiciach sa vtedy odvíjalo to celonárodné nadšenie. Bolo oprávnené. Hoci vám pri počúvaní skladieb spod hrozivo škaredého ružovo-čierneho obalu spoľahlivo naskakujú ako najväčšie inšpirácie Novozámčanov práve Mustainovci či METALLICA, zaujímavých a vkusne spracovaných originálnych nápadov je na „Eternal Dreams“ toľko, že dnes právom patrí ku klenotom slovenského metalu.
MEPHISTO na svojej prvotine zaujímavým spôsobom pracovali s aranžovaním košatých thrashových kompozícií. Hoci najväčšími ťahákmi albumu sú aj z dnešného pohľadu rezké riffovačky „Do Arise“, „Apocalypse Now“ a predovšetkým „Hate“, sila kapely sa skrývala v niečom inom. Skúste si vypočuť epickú osemminútovku „Grope In The Dark“ – je tam všetko, čím bola táto kapela zaujímavá. Vedela veľmi slušne ovládať svoje nástroje, mala zaujímavé nápady a inteligentne ich spracovala v pútavých kompozíciách.
Áno, spev dnes už miestami trochu ťahá za uši a nahrávka, vydaná vtedy pomerne šokujúco na značke Jumbo Records, znie vskutku archaicky, ale ako dokument doby, za ktorý sa slovenskí metalisti rozhodne nemusia hanbiť, funguje naozaj dokonale. O dva roky neskôr uzrel tmu temných mečiarovských čias jeho nasledovník „Darkest Shade“ a myslím, že práve v tých časoch som kapelu s charizmatickým frontmanom Bálintom Vavreczkym videl predskakovať alekšinským Gladiátorom v nitrianskom Starom Divadle. Ich poňatie metalovej hudby fungovalo skvelo aj naživo. Kto by bol vtedy povedal, že svoju hudobnú dráhu raz sprznia ako sprievodná kapela obskúrnej speváčky s umeleckým menom Ingola.
GLADIATOR po svojom reagovali na to, čím vo svete vládli titáni ako SLAYER a SEPULTURA, novozámockí MEPHISTO sa našli skôr v melodickejšom poňatí thrashovej muziky. Ich album „Eternal Dreams“ je aj po osemnástich rokoch zaujímavým poslucháčskym zážitkom.
GLADIATOR po svojom reagovali na to, čím vo svete vládli titáni ako SLAYER a SEPULTURA, novozámockí MEPHISTO sa našli skôr v melodickejšom poňatí thrashovej muziky.
B. Vavreczky
- spev, gitara
M. Smolka
- gitara
R. Smolka
- bicie
T. Bóna
- basgitara
1. On The Way To Yourself
2. Do Arise
3. Forbidden Land
4. Vultures
5. Damned
6. Grope In The Dark
7. Failure Wars
8. Apocalypse Now
9. Hate
10. Conspiracy Of Horrifying Dimensions
11. Break Out! (Come With Me To The Madness)
Darkest Shade (1996)
Eternal Dreams (1994)
Vydáno: 1994
Vydavatel: Jumbo Records
Stopáž: 52:43
zdielam erikov nazor, z casu na cas album oprasim a s nostalgickou radostou pustim
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.